Coen Kardeşler

01 Haziran 2001 Cuma - 00:00

Biraderlerle Röportaj



HOMER SAPIENS (HOMEROS SOYU)COEN KARDEŞLERİN ULYSSES, ROCK'N?ROLL VE BİR SONRAKİ ?NOIR THING? İTİRAFLARI

? Geoff Andrew

?Blood Simple? ile son derecede ustalıklı görsel tarzlarını ve bıçak gibi keskin kelime oyunlarını ilk kez ortaya koyduktan on altı yıl; sinemaya çakırkeyif yaklaşımlarını ?Raising Arizona? ile sergiledikten 13 yıl; entelektüel açıdan güvenilirliklerini ?Barton Fink? ile çarpıcı bir biçimde vurguladıktan dokuz; ve ?göz kamaştırıcı ama duygusal yönden donuk? etiketini ?Fargo'ya mal ettikten beş yıl sonra Coen'ler yaratıcılıklarında her zamanki kadar canlı ve üretkenler.



Geoff Andrew (ciddi bir ifadeyle) Bu kadar çok komediden sonra neden şimdi tümüyle ağırbaşlı bir film yaptınız?

Joel Coen Bu ilginç bir soru?

Ethan Coen (hafif bir gülüşle) En sonunda filmi anlayan biri çıktı!

GA Şaka bir yana, yine de Homeros'a bu kadar sadık kalmanız beni şaşırttı.

JC Ha, evet! Pek de ciddi olmayan bu benzetme aslında, filmlerimizden birinin başına bir saygınlık havası yaratacak olan ?Homeros'un ?Odyssey'sinden alınmıştır? ibaresini koyma isteğimizden kaynaklandı.

EC Evet, ?Ben-Hur? veya ?On Emir? gibi destansı bir ihtişamı çağrıştıran kocaman, taş baskısı süslü harflerle bu işi yapsak iyi olabilir diye düşündük. Ama yapmadık.

GA Önce ?Odyssey'i okudunuz mu?

JC Hayır. Doğrusu ben ?Odlyssey'i hiç okumadım. Sadece ?İlyada'yı okumuştum. Yine de ?Odyssey? ile, filme uyacağını düşündüğümüz unsurları içinden çekip çıkartacak kadar aşinalığımız vardı.

GA Karakterlerinizin Homeros'unkilerle paralellik taşıması sizin için ne kadar önemliydi? Örneğin, filminizde Kykloplar, Sirenler ve Lotus Yiyenler var.

EC İşte, hepsi bu kadar.

JC Evet, hepsi o kadar.

EC ?Odyssey? ile güçlü bir bağlantı yok ve bu bağlantı daha ziyade genel serüven duygusu ile ilgili: seyahat ederken başından maceralar geçen bir adamın öyküsü.

GA Penelope'yi neden hemen hemen Homeros'un Penelope'si kadar sadık bir eş olarak kurgulamadınız?

EC (gülerek) Söylediğim gibi, seçici davrandık.

JC Evet, biz ona yedi kız çocuk yerine bir oğlan çocuk verdik. En başından beri düşüncemiz, onu içi geçmiş bir Penelope yapmaktı: gözlerin altında halkalar falan. Bunun, Ulysses'in saplantısı olduğu kişinin eğlendirici bir yansıması olacağını düşündük.

EC Sadakat konusuna gelince, Penelope'nin beklediği savaştan dönecek bir asker değil, yetkisi olmadan hukukçuluk yapmak üzere hapse atılan bir mahkum. Bu durumda ondan başka ne bekleyebilirsiniz ki?

JC Bu Homeros efsanesinde gülünç bir yanıltma da Ulysees'in bile kılıbık bir koca olabileceği fikriydi. Ulysees bir kahraman olabilir ama asla karısına karşı değil.

GAFilm harmanlanmış gibi. Homeros'un hikayesinin yanısıra müzik ve Preston Sturges'in adı ve dekorları var?

JC Evine dönmek isteyen bir adamın destansı öyküsü bağlamında bu son derecede doğal göründü. Ama filmin çekiciliğinin bir bölümü o dönemi, dekoru ve gerçek Amerikan kökenli müziği ?Odyssey? ile biraraya getirmenin tersliğiydi..

GA Ve, ?Sullivan'ın Seyahatleri? ile olan bağlantı: dönem ve yerin yanısıra bu, Joel McCrea karakterinin yapacağı film olma özelliğini mi taşıyor?

JC Evet? Evet, eğer halk müziğinin büyük bir hayranı olsaydı...

EC Bu işin şakası. Muhteşem, önemli bir isimle bir komedi yapmak bizi heyecanlandırdı. (Düşünceli) İsimler zordur.

GA Arkadaşlarımdan birinin şöyle bir teorisi var: Filminiz rock'n?roll'un kökenlerinin ırk ayrımcılığının nasıl üstesinden gelinmesini sağladığını anlatıyor. Siz ne düşünüyorsunuz?

EC Saçma görünüyor ama bir bakıma doğru. O müziğin ilginç yanlarından biri kesin bir zenci havası ve kesin bir beyaz havası taşımasıdır. Mississippi'de delta blues vardı; sonra dağ müziği ortaya çıktı. Bunlar rock'n?roll'da birleşti.

GA Öyleyse, size göre filmin ciddi bir teması var mı, yoksa her şey komedi ve maceradan mı ibaret?

EC B şıkkı. Yine de, ciddiyet bağlamında bizim ilgi alanımızda olan, bu filmi sadece bir dizi budalaca komik hikaye olmanın ötesine götüren müzikti. Bu, kâr amaçlı girişimlerin tersine, müziğin bir halk geleneği olarak halâ insanların hayatlarının ayrılmaz bir parçası olduğu bir dönemi anlatmaktadır.

GA Filmi yapmadan önce bu müzik işinin içinde miydiniz?

JC Evet. İkimiz de bu müziğin hayranıydık ve filmi yaparken müziği daha da derinlemesine inceledik. İşin başından beri müzik önemli olmakla beraber, düşüncelerimizi kâğıda dökerken filmin daha ziyade bir müzikal haline geldiği netleşti. Geriye, müziğin hikâyeninin içine nasıl yerleştirileceği kalmıştı.

GA O bölge ile ilgili çok araştırma yaptınız mı?

JC Pek değil. Filmi hep biraz gerçek dışı boyutlarda yapmak istedik. Filmde bir ?Oz Sihirbazı? havası var; yani bir tür hayali yer. Öte yandan, Eudora Welty'nin ?30lu yıllarda o bölgede çektiği bir yığın fotoğrafı inceledik. Yine de Güney'in o tarihlerdeki gerçekçi bir görüntüsünü oluşturmaya çalışmıyorduk.

GA Bazan, bir komediye neleri dahil edebileceğiniz konusunda bir sınama yapıp yapmadığınızı düşündüğüm oldu. Ku Klux Klan gibi?

EC Ne demek istediğinizi anlıyorum ama bu amaçlı bir provokasyon değildi; biz sadece? (güler) bunun gibi şeylere karşı pek duyarlı değiliz.

JC Klan'ın ilginç yanı, onun nasıl hem ürkütücü bir hayalet, hem de komik bir unsur haline getirileceğiydi. Çözüm, onları dans ettirmek ve ?Oz Büyücüsünü? veya Busby Berkeley numarasını anımsatacak şekilde bir şeyler yapmaksa , bunun karşılığında, insanların bu konuda şaka yapmanın kötü bir şey olduğunu düşünebilecekleri cevabını verebilirsiniz. Fakat bu bizim daha sonra aklımıza geldi ve o zaman da pek üstünde durmadık.

GA Ulyssees rolünü yazarken aklınızda Clooney var mıydı?

JC Hayır. Ama onu seçmekte zorlanmadık. Kendisini ?Out of Sight'da beğenmiştik ve o halka halka yayılan sinema yıldızı karizmasına sahip birisini istiyorduk. George doğru yıldızdı çünkü çok rahat bir insan. Görünümü de biraz Gable'a benziyor. Buradaki fikir Ulysees'in mağrur bir insan olması ve kendisini o dönemin B-sınıfından bir yıldız kalıbına oturtmuş olabileceği idi.

GA Demek ki Ulysses'inize iki yardakçı vererek Homeros'un kahramanını gerçekte böldünüz.

EC Bu, Sam [Raimi] ve benim ?Odyssey? ile hep yapmayı istediğimiz bir tür: eğer bu bir türse, Üç Dopingli Sinema. Sahnedeki Üç Komedyen Yardakçısı gibi.

GA Clooney veya Turturro kadar tanınmadığı halde bu üçlünün bir üyesi rolünü de neden Blake Nelson'a verdiniz?

JC Tim'i bir süredir tanıyorduk. Aslında benim evimin bir blok aşağısında oturuyor. Fran [Joel'in eşi Frances McDormand] Tim'in eşi ile iyi arkadaştır. Ben de, Tim'i hiç bir rolde seyretmemekle beraber, kendisinin bir aktör olduğunu biliyordum. Ama kendisi Oklahoma'lı ve, fiziksel olarak bu role uygundu. Bu bir sezgi işiydi.

EC Sadece bu üç aktörün birbirlerine zincirlerle bağlı durumlarını hayalimizde canlandırdık ve Clooney, Turturro ve Tim'in sadece fiziksel görüntüleri bizi güldürdü.

JC Ayrıca, Gene Kelly, Frank Sinatra ve?. öteki adamın rol aldığı ?On the Town'daki iki yıldız ve bir mujik fikrini de sevdik.

GA Öyleyse artık uzun zamandır bekleyen ?Berber Dükkanı Projenize? başlıyorsunuz?

EC Evet, başka bir nuar (siyah adam) işi. Kuzey Kaliforniya, ?40lı yılların sonuna doğru, Billy Bob (Thornton) ve Fran.

JC Konu, berberlik yapmak istemeyen bir berber.

JC Daha gerilimli. Daha kapalı mekanlarda.

EC James McCain gibi. Kendisi sigorta işi: insanların meslekleri gibi belirli burjuva konularını yazmaktan hoşlanırdı.

JC Sigortacıların yaptıkları gündelik, yavan işler. Ya da bir bankanın nasıl çalıştığı. Bir cinayetin arkaplanı olarak.

GA Bu bir komedi mi olacak?

JC Komediden ziyade mizah unsurları içerecek.



EC Buna açıkça ?O Brother, Where Art Thou?? denilebilir (Güler). Daha büyük konuların irdelenmesini kapsıyor.

JC Daha çok Fransızların ilgisini çekmek üzere tasarlandı. Konu, bir egzistansiyalist kriz. Filmi siyah beyaz yapıyoruz. Sanatsal yönü rahatsızlık verecek kadar ağır basıyor. Filmdeki adam saçlar hakkında çok kafa yoruyor.

GA Peki, bundan sonra ne var? İşte size bir ipucu. Yıllar önce öğrenciyken Virgil'in ?Aeneid'indeki Hades'e yolculuk temasına dayanan bir rock opera yazmıştım. Bunu bir seçenek olarak hayal edebilir misiniz?

JC Gerçekten mi? Bu ilginç. Yıllar önce teması ?İlyada'dan alınmış bir gangster filmi yapmayı düşünmüştük: birisi başka birisinin karısını kaçırır ve birbirleri ile mücadele eden bu iki taraf, kadın için kavgaya girişir.

EC Evet. Bu filmi yapmadık ama fikir eninde sonunda ?Miller's Crossing'e dönüştü...

Not: Bu söyleşi Timeout’un 30 Eylül 2000 tarihli sayısında yayınlanmıştır.

Yorumları gör

Yorumlar

En Popüler Fragmanlar
Azazil: Düğüm Resmi Fragman
Belalı Rehine - Altyazılı Fragman
Arı Maya - Dublajlı Teaser 2
Paddington -Türkçe Dublajlı Teaser
Çilek - Fragman
Rosewater - Orijinal Fragman
Tüm fragmanları görüntüle