Kirpi
02 Ocak 2009 Cuma - 00:00

Sulhi Dölek'in unutulmaz Kirpi'si şimdi beyazperdede...


 

2005 yılında kaybettiğimiz edebiyatçı Sulhi Dölek, hiçbir zaman küçük ekrana ve beyazperdeye uzak durmadı. Uzun yıllar küçük ekran için dizi senaryoları yazdı, bazı kitapları beyazperdeye uyarlandı. Hatta Vidalar isimli çarpıcı öyküsü iki farklı kısa filme birden kaynaklık etti. Gürhan Özçiftçi’nin deneysel Türko Terapi filmi evin içinde vidalar bulma esprisini farklı bir yere taşırken, kısa filmci Can Evrenol, Dölek’in öyküsüne sadık kaldı. Şimdi de Dölek’in zamanında film olmasını çok istediği Kirpi isimli kitabı sinema filmi oluyor. Erdal Murat Aktaş'ın yönetmenliğini üstlendiği projede, Mazhar Alanson ve Güven Kıraç’ın karşılıklı döktürmesi bekleniyor. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları’ndan çıkan 139 sayfalık kitabı birden çok baskı yapmasına rağmen bu aralar bulmak kolay değil.

Sulhi Dölek kitabında öncelikle bizi kahramanı 'Kirpi Reşat' ile tanıştırıyor. Reşat, iş yaşamında başarılı olmayı beceremeyen, ailesiyle birlikte kayınpederinin evinde yaşayan, farklı türde hırsları ve tutkuları olan bir 'küçük adam'. İşine ve ailesine vermesi gereken yaratıcılığını ve enerjisini daha çok intikam almak için kullanıyor. Mesela araba vapuru kuyruğunda önüne geçen bir uyanığı unutmuyor ve intikamını soğuk soğuk yemek için bekliyor ve özenle hazırladığı planını hayata geçiriyor. Karısının ve çocuklarının anlam veremediği bu karşılık verme tutkusu giderek bir yaşam biçimine dönüşmeye başlıyor. Para tutkunu yaşlı ev sahibinden öyle bir intikam alıyor ki, adamın hayatla olan bütün bağlarını kesiyor. Şüphesiz Kirpi Reşat okuyucunun ilk defa karşılaştığı türden orijinal bir kahraman değil. Sokaklar güçlünün zayıfı ezdiği sayısız örnekle dolu. Fakat başarısızlığını, hak ettiği güce sahip olmayışını sindiremeyen Reşat için, karşılık vermek aynı zamanda hayattan bir intikam alma yolu. Sıradan adamın isyanı.


Şüphesiz başta Kirpi Reşat’a cesareti nedeniyle sempati duyuyoruz; fakat sonradan bu tutkusunun aslında zavallıca ve oldukça tehlikeli olduğunu fark ediyoruz. Böylece Kirpi Reşat sorunlu bir karaktere dönüşmeye başlıyor. Hele ki bir kuyruk kavgasında dişli düşmanıyla karşılaştıktan sonra, bütün çabalarının yersizliği iyice ortaya çıkıyor. Onun yeni düşmanı hayli dişli çıkıyor ve intikama intikamla karşılık veriyor. Bu karşılık verme sevdası  ikisinden de çok şey götürmekle kalmıyor, polis ve mafyanın da işin içine gireceği toplumsal bir olaya dönüşüyor. Peki kazanan kim oluyor? Aslında her yok edici kazanma hırsı gibi, uzun vadede köklü bir kaybediş getiriyor.

 

Sulhi Dölek’in 1996 yılında tamamladığı Kirpi, seksenlerde ortaya çıkan, doksanlarda ise sıradanlaşan, kendi çıkarlarını her şeyin üzerinde gören, bireyci şehir insanını ve onun yarattığı sonuçları ortaya koyuyor. Toplumsal alanlarda başkasına saygı duymayan, 'işini bilen' insanların çoğaldığı bir dönemde geçiyor. Büyük insan ve küçük insan arasındaki ayrımın, medyanın ve diğer güçlerin de katkısıyla belirginleştiği, küçük insanın kendi dünyasına çekilerek susmayı, tepkisiz kalmayı tercih ettiği bir dönemde, Kirpi Reşat hakkını arayan bir kahraman gibi belirip, zamanla kendi hırsının, 'akılsızlığının' kurbanı oluyor. Böyle bir mücadelenin anlamsızlığı, toplumsal ilişkilerin çarpık düzeni için başka çıkış yolları aranması gerektiği belirginleşiyor. Erdal Murat Aktaş kitabın potansiyelini kamera önünde iyi değerledirirse, keyifli ve anlamlı, kesinlikle kalıcı bir sinema filmi ortaya çıkacaktır. Merakla bekliyoruz.

Serdar Kökçeoğlu

Yorumları gör

Yorumlar

En Popüler Fragmanlar
Bana Bir Aşk Şarkısı Söyle Fragman (2)
114 gösterim
Bir Zamanlar... Hollywood'da Altyazılı Fragman
1.122 gösterim
Unicorn Store Altyazılı Fragman
John Wick: Chapter 3 - Parabellum Altyazılı Fragman
1.987 gösterim
High Life Altyazılı Fragman
138 gösterim
Ma Orijinal Fragman (2)
Tüm fragmanları görüntüle