“The Bookshop”, senaryosunu da Penelope Fitzgerald’ın aynı isimli romanından (1978) uyarlayarak yazan Isabel Coixet’in yönetmen koltuğunda oturduğu bir drama…
Prömiyeri, 21 Ekim 2017 tarihinde Valladolid Uluslararası Film Festivalinde yapılan ve 10 Kasım 2017’de İspanya, 10 Mayıs 2018 Almanya ve 24 Ağustos 2018’de de Amerika’da vizyona giren filmin, 6.5/10 (12.774 oy) ve 3.9/5 (484 oy) olan IMDB ve Rotten Tomatoes izleyici puanı ortalamalarıyla 5.5/10 (108 yorum) ve 62/100 (22 yorum) olan Rotten Tomatoes ve Metacritic yorum ortalamaları, her ne kadar oylamaya katılan sayısı çok yüksek olmasa da, orta karar bir filmle karşı karşıya olduğumuzu söylüyor gibi…
Yine de isterseniz, 3.4 milyon dolarlık bir bütçeyle çekilen ve 9.7 milyon dolarlık bir hasılat rakamına ulaşabilen bu filmi, her zamanki gibi önceliği oyuncu kadrosuna vermek suretiyle birde biz inceleyerek yorumlayalım, ardından da puanlamaya çalışalım…
Ancak, artık neredeyse yorumlarımızda geleneksel bir özellik halini aldığı üzere ayrıntılı incelemeye geçmeden önce filme ilişkin ilk tespitimizi, sonrasında da naçizane ilk önerimizi paylaşalım istiyoruz…
Bu bağlamda da işe; karşımızdakinin, hikâyesi ve oyuncularının performansı nedeniyle insanın içini acıtan ve hani neredeyse kötülüğü içselleştirmiş şeytani yaratıklar görmek için illa da korku – gerilim filmi izlemenize gerek yok dedirten bir film olduğunu söyleyerek başlayabiliriz…
Daha önce, “Elegy” (2008), “Another Me” (2013) ,“Learning to Drive” (2014) ve “Elisa y Marcela / Elisa and Marcela” (2019) isimli filmlerini de yorumladığımız Katalan yönetmen Isabel Coixet’in, kendisine “En İyi Film”, “En İyi Yönetmen” ve “En İyi Senaryo Uyarlaması” kategorilerinde 3 Goya ödülü kazandıran bu filmde de çizgisini korumaya devam ettiğini görüyoruz…
Elbette bu hem iyi hem de kötü…
İyi…
Zira bu sayede biz, böylesine güzel filmler izleme fırsatına sahip oluyoruz…
Kötü…
Bir süre sonra devlet kuruluşları, Avrupa Birliği fonları, vakıflar ve reklam sponsorları dışında kalan yatırımcılar, para kazandırmadığı için bu tür film projelerine kaynak ayırmaktan vaz geçecekler…
Çekimleri Kuzey İrlanda ve Barselona’da gerçekleştirilen filmin, Emily Mortimer, Patricia Clarkson ve Bill Nighy gibi isimlerden oluşan başrol kadrosu da oldukça sağlam…
Hatta sıra dışı…
Öyle ki, filmi izlerken canlandırdıkları Florence Green (Emily Mortimer) karakteri için içiniz cız ederken Violet Gamart’ı (Patricia Clarkson) ve ona destek olan kasaba ahalisini her gördüğünüzde öfke nöbetine yakalanıp çıldırıyorsunuz…
Bir bilgi notu olarak bu filmin, “Elegy” (2008) ve “Learning to Drive” (2014) sonrasında Isabel Coixet ile Emily Mortimer’in birlikte çalıştıkları üçüncü film olduğunu da belirtelim…
Aynen Emily Mortimer ve Patricia Clarkson’ın aynı yıl içinde bir Sally Potter filmi olan “The Party” (2017) de de birlikte oynadıklarını hatırlatmamız gerektiği gibi…
Bu arada bitirmeden, her ne kadar rüküş ve bir o kadar da taşralı bir havaya sahip olsa da 1950’li yılların ruhunu birebir yansıtan Emily Mortimer’in kıyafetlerinin tasarımı için Mercè Paloma’nın da ayrıca kutlanması gerektiğini düşünüyoruz…
Belki, yine klasik bir laf olacak ama diğer yorumlarımızda da olduğu gibi yazılmayanları yazmaya, anlatılmayanları anlatmaya, söylenilmeyenleri söylemeye çalıştığımız bu satırlar filme ilişkin ilk tespitimiz olsun…
İlk önerimize gelince:
O hakkımızı da bu kez; daha önce Isabel Coixet’in “Learning to Drive” (2014) ve “Elisa y Marcela / Elisa and Marcela” (2019) isimli filmleri için yazdığımız yorumlarda da söylediğimiz gibi, iyi film izlemeyi tarz haline getirmiş sinemaseverlere, “İspanyol sinemasının bu türden seçkin yönetmenlerinin filmlerini de izleme listelerinizden eksik etmeyin” diye seslenerek kullanmış olalım…
Keyifli seyirler…